czwartek, 19 sierpnia 2021

ziemia

Antjie Krog
 
pod rozkazami przodków stałaś się własnością 
gdybym miała język pisałabym bo byłaś ziemio moją ziemią 
 
mnie jednak nigdy nie chciałaś 
jakbym się nie kładła by się rozłożyć 
w szemrzących błękitnie eukaliptusach 
w bydle co opuszcza rogi w Diepvlei 
marszcząc wodę pije z drżącym podgardlem 
w taftowych frędzelkach kapiącej żywicy 
w akacjach zsuniętych w pustkę 
 
mnie nigdy nie chciałaś 
ścierpieć mnie nigdy nie mogłaś 
raz po raz strząsasz mnie 
rozwałkowałaś mnie 
ziemio stopniowo staję się w ustach bezimienna 
 
teraz walczą o ciebie 
paktują dzielą parcelują odsprzedają paserują zastawiają 
ja chcę zejść do podziemia z twoją ziemią 
ziemio która mnie nie chcesz 
ziemio która nigdy do mnie nie należałaś 
 
ziemio którą daremniej niż dawniej kocham 
 
 
przeł. Jerzy Koch 
(Ciało ograbione, Wyd. Literackie, Kraków 2017) 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz