sobota, 30 kwietnia 2022

Gazeta lokalna

Główna bohaterka powieści Shulamit Lapid pracuje jako reporterka w gazecie lokalnej na południu Izraela. Oznacza to, że musi dysponować ważnymi i świeżymi wiadomościami, aby zaistniały w wydaniu krajowym. Prawdziwego newsa nie zapewni konferencja prasowa awangardowego reżysera czy pokaz mody, nie jest nim nawet przyjęcie u sędziego okręgowego, przynajmniej dopóki w jego trakcie nie dojdzie do morderstwa. Żeby zapracować na premię, Lizzi Badihi będzie musiała w istocie prowadzić własne dochodzenie.

Przyznam, że bardzo polubiłam tę bystrą i taktowną, aczkolwiek nieco zakompleksioną trzydziestolatkę o „wielkich stopach i spłaszczonych piersiach”. Detektywi w kryminałach mają zazwyczaj mniejsze lub większe słabości, które stanowią ich wyróżnik – w przypadku naszej bohaterki jest to brak doświadczenia w relacjach damsko-męskich, odgrywający w powieści istotną rolę. Dużym walorem Gazety lokalnej okazała się sceneria Beer Shewy (stolicy Negewu) oraz obraz życia „prowincjonalnych” dziennikarzy w dobie pagerów. Poza tym mamy interesujące postaci, od szwagra policjanta po biznesmena filatelistę. Jest i akcent polski – w sklepie z winami klientów częstuje się polską wódką prosto z lodówki.;)

Bardzo przyjemna lektura, dla mnie pierwszy kryminał izraelski, w którym na dodatek nie występuje ani jeden religijny Żyd. Jest za to przejście graniczne do Strefy Gazy, kibuc i grupka protestująca przeciwko okupacji. Zagadką natomiast pozostanie dla mnie, czy autorka pisze momentami na tyle skrótowo, że ma się wrażenie brakującego tekstu, czy to kwestia polskiego przekładu.

______________________________________________________

Shulamit Lapid, Gazeta lokalna, przeł. Magdalena Sommer, Wyd. Noir sur Blanc, 2000

 

18 komentarzy:

  1. Brzmi zachęcająco, a sama bohaterka wydaje się zaprzeczeniem obiegowej opinii na temat wykonujących tę profesję, którzy rzadko bywają taktowni, a już zakompleksieni to chyba jeszcze rzadziej, mnie w przeważającej mierze wydają się bezczelni, bez zahamowań i przebojowi. No i egzotyczna sceneria stanowi zapewne dodatkowy atut.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lizzi miałaby trudno w dzisiejszych warunkach, ale podejrzewam, że się wyrobi.;) Niestety przetłumaczono tylko jeszcze jeden tom z tej serii, na dodatek dopiero piąty w kolejności.;(

      Usuń
  2. Nie skojarzyłbym tej serii z kryminałem, zwykle trafiałem na jakieś z grubsza eksperymentalne powieści :) A Gazeta brzmi nieźle, nie czytałem izraelskiego kryminału. W ogóle z izraelskiej literatury znam chyba równo dwie pozycje :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym bardziej zachęcam do lektury, dla mnie to było coś zupełnie innego od tego, co poznałam np. u Oza. Jako odskocznia od poważniejszych książek może być.;)

      Usuń
    2. No właśnie czytałem Oza, ale chyba jakiegoś nieudanego, bo mi się nie podobał. Plus nieudany Żywopłot.

      Usuń
    3. Mój Michał Oza jest b. dobry, Opowieści o miłości i mroku jeszcze lepsze. Świetne są opowiadania Tel Aviv Noir, aż chcę je powtórzyć.

      Usuń
    4. Zapiszę sobie. Niestety trafiłem na jakąś pseudobajkę i czułem się zawiedziony.

      Usuń
    5. Było coś takiego, rzeczywiście, ale nie czytałam.

      Usuń
    6. Nawet nie podchodziłam, bo opis mnie zniechęcił. Bajki to niekoniecznie mój konik.;(

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Oby Ci się spodobała, bo będę miała wyrzuty sumienia.;)

      Usuń
    2. Heh, ja chyba też się skuszę. Rozglądałem się za książką po bibliotekach, ale najłatwiej chyba będzie zamówić ją na Allegro. Sama tematyka - newsy, informacje, walka o przyciągnięcie uwagę publiczności - odrobinę kojarzy mi się ze świetnym "Tematem na pierwszą stronę" Umberto Eco.

      Usuń
    3. Zachęcam, bo to dość przyjemny kryminał, o ile w ogóle można tak mówić o tym gatunku literackim.;) O Eco pamiętam, też przyszedł mi na myśl podczas lektury.

      Usuń
  4. No co Ty, jestem dużą dziewczynką, więc gdyby nawet to przeżyję. Poza tym książka kosztowała całe 3 zeta, nawet ciastka się za to nie kupi, a w biodra nie pójdzie.

    OdpowiedzUsuń