poniedziałek, 22 lutego 2010

Białe zeszyty - Sonia Raduńska

To pocieszające wiedzieć, że także psychologowie nie radzą sobie z własnymi emocjami tak, jak by tego chcieli. Zapiski z dziennika Raduńskiej są tego doskonałym dowodem. Autorka (pani psycholog właśnie, lat ok. 45) rejestruje swoje bardzo intymne odczucia dotyczące przede wszystkim związku z mężczyzną. Nie jest on łatwy, bo i wybranek okazuje się trudny: niby doskonały partner duchowy, a jednak nie może zdecydować się być ze swoją przyjaciółką. Ona z kolei - mimo wiedzy i doświadczenia psychologa - nie potrafi pogodzić się z charakterem znajomości.

Bardzo podoba mi się szczerość i otwartość autorki, z jaką pisze o swoich problemach. O tym, jak się gubi, jak walczy sama ze sobą i swoimi emocjami, żeby zacząć mówić własnym głosem i stać się pełnoprawnym "uczestnikiem" związku. Wyjątkowo prawdziwa historia, której elementy rozpozna zapewne wiele osób mających za sobą doświadczenie bycia w związku. Dla mnie lektura "Białych zeszytów" była momentami jak przeglądanie się w lustrze, choć mam zgoła odmienne doświadczenia. Książka z gatunku tych, które zmuszają do refleksji, a zarazem pomagają zrozumieć pewne zachowania.

P.S. Na zakończenie ciekawy cytat (można go odnieść do związków w ogóle) z "Kwestii bogów" Josepha Campbella przytoczony przez Raduńską na 230 str.:

Ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, czym jest małżeństwo. Wydaje im się, że to długi romans, a to nieprawda. Małżeństwo to ciężka próba i nie ma nic wspólnego z byciem szczęśliwym. Jego celem jest przeżycie przemiany.

Moja ocena: 8/10

Sonia Raduńska, "Białe zeszyty", Wydawnictwo W.A.B., 2007

6 komentarzy:

  1. Mam tę książkę na półce, ale czytałam "Kartki z białego zeszytu" i zachwyciły mnie szczerością i bezkompromisowością w walce o ciągły rozwój i odkrywanie siebie.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również najpierw czytałam "Kartki". Na szczęście odwrotna kolejność nie wpłynęła na jakość lektury;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Prześwietna książka:)
    Dopiero w obliczu choroby, problemów możemy zobaczyć jaką mamy siłę w sobie - czasami ukrytą!
    Naprawdę książka bardzo życiowa i można wyciągnąć z niej pouczające wnioski i wsiąść się w garść!
    Zapraszam:
    http://variablecharlotte.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale to nie jest książka o chorobie;) Raczej o dochodzeniu do "ładu wewnętrznego", o osiąganiu harmonii duchowej. Tak to widzę;)

    OdpowiedzUsuń
  5. inspirujaca ksiazka

    OdpowiedzUsuń